fredag 23 september 2016

Veckobrev v 38

Hej alla föräldrar i 5C,

Jag börjar med att tacka alla föräldrar som kom på föräldramötet i onsdags. Jag kommer ju nästa vecka att träffa er alla individuellt, men det känns skönt att kunna ta de allmänna informationspunkterna på ett föräldramöte så att inte utvecklingssamtalet går åt till att svara på den typen av frågor. Jag avslutar veckobrevet med en kort sammanfattning av vad vi pratade om.

Utvecklingssamtalet ska fokusera på eleven och hans/hennes kunskaper och behov av stöd eller utmaning i skolan. För mig känns det också viktigt att eleven inte känner oro inför utvecklingssamtalet, utan att det blir ett tillfälle då vi kan öka motivationen genom att peppa och lyfta det som fungerar bra. I vissa fall behöver vi förstås också prata lite om det sociala, men att tillsammans sätta rimliga mål för terminen är ett av huvudsyftena med samtalet. 

Vecka 39
Under utvecklingssamtalsveckan jobbar  jag ca 12 extra timmar och därför ser veckan lite annorlunda ut. Narmin ansvarar själv för klassen måndag, onsdag och fredag morgon då jag har några av samtalen förlagda där. Jag kommer inte att hinna läsa och svara på mail lika ofta som jag brukar och vi kommer att arbeta på ett sätt så att det inte blir så mycket efterarbete för mig.

Läxor:
till onsdag: läsläxa i Fröken Europa s.42 -54
                 Nyhetsrapportörer är Robin, Viktor, Lisa och Erikas

till fredag: Läs och översätt kapitel 3 och träna på glosorna som hör till.


Här är Agendan på föräldramötet

  • Presentation av alla föräldrar
  • Återblick Grinda, fantastisk start på läsåret.
  • Informations- kommunikationsvägar / Samarbete mellan hem och skola /Klassbloggen/Sjukanmälan/Hemsidan (Var hittar man informationen?)
  • Föräldrarådsrepresentanter (Petra Selenius och Örjan Gustafsson fortsätter att representera 5C)
  • Klassföräldrar under höstterminen är föräldrarna till Cassandra, Lisa, Yaren och Jok. Dessa förväntas hitta på någon trevlig aktivitet för barnen ht-16.
  • Vi beslutade att börja samla pengar till en klassaktivitet i 6:an och Maarit K och Camilla C (Williams och Cassandras mammor) är ansvariga för att vi kommer igång med detta.
  • Årets schema
  • Tema-/arbetsområden, ämnenas innehåll
  • Elevens val
  • Olweus
  • Utvecklingssamtalets syfte och utformning
  • Unikum/Infomentor
  • Läxor - diskussion om läxans syfte

De föräldrar som inte var med på föräldramötet får maila mig och fråga om det är någon särskild punkt ovan som ni undrar om eller vill ha mer information om.

Trevlig helg önskar Karin och Narmin


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar