fredag 21 april 2017

Veckobrev v.16

Hej alla barn och föräldrar i klass 5C,

Hoppas att ni alla hade en skön påskledighet, det hade jag. Veckan som gått har varit bra och höjdpunkten var förstås utflykten till Vasamuseet i onsdags. 

Guiden som visade oss runt var imponerad av hur bra klassen lyssnade och hur mycket de redan kunde. Han tyckte att det var så kul att undervisa 5C så han drog över tiden rejält och vi fick så att säga "mycket för pengarna"! Vi såg även filmen om hur de bärgade skeppet och hann med att gå runt lite på egen hand.
Eleverna skötte sig utmärkt och Narmin och jag var så stolta över dem.

I tisdags gjorde vi en diagnos i läsförståelse och idag har vi gjort en engelsk diagnos. Jag kommer att gå igenom resultaten med eleverna enskilt nästa vecka. 

Idag på morgonen hade jag en samling med eleverna och pratade med dem om att de nu befinner sig i ett stadie i livet som kan vara lite jobbigt för många. De är alla på väg in i puberteten med allt vad det innebär, de jämför sig mycket med varandra och det är lätt att självförtroendet sviktar. All hets och press de utsätts för på sociala medier gör inte saken lättare och jag tror att det är viktigt att de förstår att de inte är ensamma om att känna sig lite vilsna och deppiga ibland. Jag tog upp detta med klassen dels för att det den senaste tiden har varit en del konflikter som utanför skolan har pågått på sociala medier, där framförallt flickorna har skrivit elaka saker till varandra, och dels för att jag igår såg ett TV-program som handlade om att allt fler unga mår psykiskt dåligt. Jag tänker att det är viktigt att barnen vet och förstår att man bör prata med någon (förälder, kompis, BRIS, kurator eller annan vuxen som man har förtroende för) om man mår dåligt. Det blev ett fint och innerligt samtal och vi avslutade med att ge exempel på hur vi i klassen kan stötta och hjälpa varandra när vi ser att någon verkar vara lite deppig eller ensam. 

Nästa vecka:
Måndag: Uppvärmning med löpning utomhus på idrotten.
Tisdag: Matteläxa, alla måste vara klara t o m s 15 i matteboken.
Fredag: Läsläxa, alla läser minst 20 sidor i valfri skönlitterär bok och ska vara beredda på att skriva och berätta lite om boken de valt. Ta gärna med boken på fredag. 
Engelska glosor till kapitel 17 + läs och översätt texten hemma. Vi ska även kunna sätta in orden i en mening. Glosorna fick eleverna idag, textbook tar de hem på måndag. 

Trevlig helg önskar Karin och Narmin

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar